De Algemene voorwaarden zijn van toepassing op de zorgovereenkomst tussen jou en YaZorg.
In de Algemene voorwaarden gaat het over ‘of jij of jou’ en over ‘wij’. Met ‘wij’ wordt de zorgaanbieder bedoeld die deze voorwaarden gebruikt. Met ‘of jij of jou’ wordt degene bedoeld aan wie wij zorg verlenen en zijn/haar vertegenwoordiger (dat is degene die namens hem/haar beslissingen kan nemen).
De Algemene voorwaarden in dit document zijn van toepassing vanaf het moment dat je ons aanbod van de te leveren zorg hebt aanvaard en de zorgovereenkomst hebt ondertekend.
De Algemene voorwaarden kunnen alleen maar gewijzigd worden:
Wij informeren je op Kjd over een wijziging van deze Algemene voorwaarden. Daarbij geven wij aan wanneer de wijziging in werking treedt. In algemene zin gaan we uit van 30 (derKg) dagen nadat we jou hebben geïnformeerd. Een wijziging die rechtstreeks voortvloeit uit een wijziging van wet- of regelgeving, treedt in werking op het moment waarop de wijziging van wet- of regelgeving in werking treedt. Over zo’n wijziging kunnen wij je ook achteraf informeren.
Wij hebben de volgende verplichKngen:
Je hebt de volgende verplichKngen:
Het zorgplan is een document dat bij de start van onze zorgverlening in overleg met jou wordt opgesteld. In het zorgplan worden de afspraken over de uitvoering van de zorgverlening en de uitkomsten van de zorgplanbespreking vastgelegd. In het zorgplan sluiten wij zoveel mogelijk aan bij jouw vragen, wensen en mogelijkheden.
Wij proberen overeenstemming met jou te bereiken over zorgplan. Als dat toch niet lukt of als je geen toestemming geeQ voor (delen van) onze zorgverlening/behandeling, dan wordt dat in het zorgplan vermeld. Die onderdelen worden niet uitgevoerd, tenzij dat noodzakelijk is om ernsKg nadeel voor jou te voorkomen.
Tijdens de zorgplanbespreking evalueren en actualiseren wij met jou het zorgplan en bespreken wij hoe de zorgverlening verloopt en of er aanpassingen nodig zijn. Wij bespreken met jou dan bovendien:
Als er ook andere zorgaanbieders betrokken zijn, geldt het volgende:
Als je geen overleg met ons wilt of kunt hebben over de zorgverlening, dan wordt dat in het zorgplan vermeld. Wij houden dan bij het vastleggen, de evaluaKe of actualisering van het zorgplan zoveel mogelijk rekening met wat wij denken wat jij wilt en kunt gezien jouw mogelijkheden en beperkingen.
Als de zorgvraag verandert en wij niet meer de mogelijkheid hebben om de zorg te bieden, dan laten wij je dat zo snel mogelijk weten en gaan wij met jou hierover in gesprek.
Als het voor jou onmogelijk is om de zorgverlening te ontvangen, vertel je ons dat zo snel mogelijk en in ieder geval 24 uur van tevoren. Bijvoorbeeld als je met vakanKe bent of een dag niet aanwezig kunt zijn. Als je dit niet doet, kunnen wij gederfde inkomsten bij jou in rekening brengen, tenzij je kunt aantonen dat je absoluut niet in staat was je op Kjd af te melden. Het bedrag dat door ons in rekening kan worden gebracht, is niet hoger dan de door ons gederfde inkomsten.
Wij hebben een privacyverklaring die je kunt lezen op onze website. Daarin staat volledig beschreven hoe wij omgaan met jouw gegevens en geheimhouding. Als je dat wilt, kun je deze verklaring ook van ons op papier krijgen.
De wet verplicht ons om een dossier bij te houden in verband met de goede zorgverlening aan jou. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over jou die van belang zijn voor de zorgverlening, zoals diagnoses en rapportages. Het zorgplan maakt deel uit van het zorgdossier. Wij zijn verantwoordelijk voor het zorgdossier.
Zonder jouw uitdrukkelijke toestemming geven wij aan anderen geen inzage in het zorgdossier, tenzij dat we\elijk verplicht is, bijvoorbeeld wanneer inzage door de InspecKe voor de Gezondheidszorg noodzakelijk is of er sprake is van een levensbedreigende situaKe. Anderen zijn niet:
Wij gebruiken je zorgdossier bij de zorgverlening uitsluitend voor zover dat nodig is, zoals voor:
Alle redenen en voorwaarden waaronder wij dossier mogen laten inzien of je gegevens mogen gebruiken vind je in de privacyverklaring.
Als je een vernieKgingsverzoek schriQelijk doet, dan vernieKgen wij je zorgdossier. Wij vernieKgen je zorgdossier echter niet als het bewaren van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan jijzelf. Het moet dan gaan om een concreet, actueel belang. Wij vernieKgen jouw zorgdossier ook niet als dat niet mag op grond van de wet.
Binnen een maand nadat je ons gevraagd hebt om je dossier te vernieKgen, laten wij je schriQelijk weten of wij dat gedaan hebben. Deze termijn kunnen wij zo nodig met 2 maanden verlengen. Als wij je verzoek om je zorgdossier te vernieKgen afwijzen, vermelden wij de reden daarvan in onze schriQelijke reacKe op jouw verzoek.
Zolang je bij ons in zorg bent, kunnen wij niet zonder zorgdossier werken. Wel kunnen we op jouw verzoek onderdelen daaruit corrigeren of verwijderen wanneer deze niet juist of niet relevant zijn of wanneer je er bezwaar tegen hebt. Je kunt daartoe een verzoek doen. Wij zullen dit verzoek met je bespreken en aangeven of en hoe het uitgevoerd kan worden.
Wij houden ons bij het bijhouden en bewaren van het dossier aan hetgeen beschreven in onze regeling. Dat betekent tenminste het volgende:
Je kunt het dossier inzien en een kopie krijgen. Er wordt geen inzage in, of afschriQ van een deel van het dossier verleend als de persoonlijke levenssfeer van een ander daardoor wordt geschaad, en dat belang de voorkeur verdient boven het belang van inzage. Dit betreQ een uitzonderingssituaKe.
Ook na beëindiging van de overeenkomst bewaren wij het zorgdossier en overige (administraKeve) gegevens zo lang als dat we\elijk gezien verplicht is, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is. Je krijgt een kopie of inzage als je dat wilt, tenzij er sprake is van de uitzonderingssituaKe zoals beschreven onder: ‘Kun je het zorgdossier inzien en een kopie krijgen?’
Voor onze brochures of website worden soms foto’s of ander beeldmateriaal gemaakt. Als wij gebruik willen maken van foto’s of video’s waarin jij voorkomt, zullen wij daarvoor alKjd eerst afzonderlijk uitdrukkelijke toestemming aan je vragen.
Als wij jou begeleiden, zorgen wij ervoor dat privacy gevoelige zaken buiten het zicht en gehoor van anderen gebeurt. Anderen zijn niet:
Wanneer wij van plan zijn om bij de begeleiding of een gesprek een stagiaire aanwezig te laten zijn, dan vragen wij je daarvoor voorafgaand toestemming.
Als we zorgen hebben om de veiligheid van jou of iemand in je thuissituaKe, dan zijn wij als zorgaanbieder bij wet verplicht dit te melden. De meldcode ‘Huiselijk geweld en kindermishandeling’ helpt ons bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling aan de hand van een stappenplan zorgvuldig de afweging te maken of een melding moet worden gedaan bij Veilig Thuis.
Je moet ons voor de ondersteuning betalen als deze niet op grond van de Wet langdurige zorg, Wmo of de Zorgverzekeringswet rechtstreeks door het zorgkantoor, gemeente of de zorgverzekeraar aan ons wordt betaald. Dat is vrijwel alleen het geval wanneer je je niet op Kjd afmeld voor een afspraak of aanvullende diensten. Daarnaast kan het zijn, dat je verplicht bent een we\elijke eigen bijdrage te betalen aan het CAK. Het CAK bepaalt hoe hoog die eigen bijdrage is. Ook kan het zijn dat de zorg onder het eigen risico van de Zorgverzekeringswet valt.
Als je moet betalen voor de zorgverlening, informeren wij je vóór de aanvang van die zorgverlening over onze prijzen. InformaKe over de eigen bijdrage kun je opvragen bij het CAK. Je verzekeraar kan je informeren over het eigen risico.
Wij sturen je voor de zorgverlening waarvoor jezelf moet betalen, een duidelijke en gespecificeerde factuur die je binnen 14 dagen moet betalen via automaKsche incasso of acceptgiro.
Na het verstrijken van de termijn van 14 dagen sturen wij je een betalingsherinnering en krijg je van ons de gelegenheid alsnog te betalen binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering. Als je daarna nog steeds niet hebt betaald, brengen wij buitengerechtelijke incassokosten bij in rekening vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend volgens het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Wij kunnen elk jaar de prijzen aanpassen aan in ieder geval de loon- en prijsontwikkelingen (“indexeren”) en we\elijke tarieven. Hierover wordt je indien van toepassing geïnformeerd.
Wij informeren je in ieder geval Kjdens de zorgplanbespreking over alle onderwerpen die hiervoor zijn opgesomd onder ‘Hoofdstuk 2. zorgplan: Wat gebeurt er Kjdens de zorgplanbespreking?’. Ook spannen wij ons in dat je voldoende geïnformeerd blijQ over alles wat voor je van belang is voor de uitvoering van de overeenkomst. Verder geven wij (op onze website of op papier) informaKe over:
Elke keer als wij informaKe geven, proberen wij dit te doen op een voor jou geschikt niveau en in een voor jou geschikte vorm. Wij gaan na of je de informaKe hebt begrepen en of je nog vragen hebt.
Voor de aanvang van de zorg:
Wij hebben een klachtenregeling die je kunt lezen op onze website en in een folder. Daarin staat waar je je klacht kunt indienen en hoe jouw klacht bij ons wordt behandeld. Als je dat wilt, kun je deze regeling ook van ons op papier krijgen.
Wij hebben een funcKonaris aangesteld, die jou helpt om samen met ons een oplossing te vinden als je niet tevreden bent over ons. Deze funcKonaris is graKs voor je en kan je ook adviseren over verschillende andere instanKes waar je terecht kunt met je klacht. Deze funcKonaris gaat volledig onaiankelijk te werk.
Als je klacht niet naar jouw tevredenheid is afgehandeld, dan kun je daarvoor terecht bij de Geschillencommissie Zorg. Hoe je dit moet doen staat in de klachtenregeling.
De overeenkomst eindigt:
De overeenkomst kan door ons worden opgezegd met een e-mail of brief en met inachtneming van een redelijke opzegtermijn als:
Jij kunt de overeenkomst op elk moment opzeggen met een e-mail of brief. Wij hanteren dan een we\elijke termijn van 1, zegge één, maand.
YaZorg is alleen aansprakelijk voor hetgeen waar de zorgovereenkomst betrekking op heeQ. Deze aansprakelijkheid is alleen van toepassing voor de gevolgen van het handelen van onze begeleiders of door ons ingeschakelde onderaannemers voor zover we we\elijk aansprakelijk zijn. De aansprakelijkheid is beperkt tot maximaal het bedrag van de schade waarvoor onze aansprakelijkheidsverzekering dekking biedt.
Als er sprake is van directe schade, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal het tarief van de betreffende begeleidingsdag. Onder directe schade wordt verstaan:
YaZorg is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, of gevolgschade, of voor jouw eigendomen wanneer deze Kjdens de begeleiding worden beschadigd, verloren, gestolen of om een andere reden worden vermist.
De in deze Algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet als deze te wijten is aan opzet, nalaKgheid of grove schuld van jouzelf. Als je zelf schade toebrengt, al dan niet opze\elijk, aan materiele of immateriële zaken waar kosten uit voortvloeien ben ook jezelf verantwoordelijk om deze schade volledig te vergoeden. Wij gaan er van uit dat jij je verzekerd voor je we\elijke aansprakelijkheid.
Deze Algemene voorwaarden treden in werking op 1 juni 2023.
Deze Algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als: ‘Algemene voorwaarden met betrekking tot zorg-en dienstverlening van YaZorg’.